Afrika Safari

Safari Zimbabwe – Botswana – Namibië oktober 2021

Auteur: Kurt Meyfroodt

In coronatijden reizen vergt wat organisatie en administratie maar met ons bundeltje reisdocumenten netjes en piekfijn in orde afgeleverd door Nadia van Cruisemarkt en Giltedge Travel waren wij op 12 oktober klaar voor ons Afrikaans safari avontuur. Met onze reispas, vaccinatiekaart en negatieve PCR test op zak zijn vertrokken voor 3 vluchten met eindbestemming de luchthaven van Victoria Falls, Zimbabwe.

Na een eerste korte vlucht naar London en de verplichte wachttijd zijn we ’s avonds vertrokken voor een nachtvlucht naar Johannesburg, Zuid-Afrika. Na een avondmaal, een korte (slechte slaper) maar een rustige vlucht, zijn wij ’s morgens geland in het zonnige Johannesburg.

Ter plaatse werden wij in de terminal opgewacht door een vriendelijke assistent die ons vlotjes door de formaliteiten van de luchthaven loodste en ons keurig bij onze laatste gate afzette voor onze derde vlucht. VIP service op zijn best.

Geland in Victoria Falls konden wij, na de onvermijdelijke paspoort en coronacontrole, netjes onze koffers recupereren en ons naar de uitgang begeven. Oef, 33 uur na vertrek waren we aangekomen op onze eerste bestemming. In de inkomhall van de luchthaven stond een gids ons op te wachten om ons naar onze eerste lodge te brengen.

Lodge 1 - Ursula's Homestead - Zimbabwe

Een kleine lodge op 20 minuten rijden van de luchthaven ‘Victoria Falls’. Vier standaard lodges en één luxe lodge.

Gezien we op dag 1 de enige gasten waren hebben wij de luxe lodge gekregen om onze twee nachten door te brengen. Bij aankomst stond de volledige staff ons op te wachten om ons te verwelkomen. Na een woordje uitleg met een drankje hebben wij onze intrek kunnen nemen. Een kamer om u tegen te zeggen, stijlvol ingericht, kingsize bed, zithoek, bureel, badkamer met douche en ligbad, minibar, enz.…

Na een verkwikkende douche waren we klaar om op ontdekking te gaan, fototoestel in de aanslag.

Het domein zit in het groen en beschikt over een mooie verhoogde tuin met verschillende zithoekjes en terrassen om de dieren te observeren die van overal achter de heuvels en het struikgewas tevoorschijn komen om hun dorst te lessen in de ‘waterput’. Onmiddellijk hadden we het bezoek van bavianen, impala’s, koedoe’s en een elandantiloop. Nu waren we zeker, we zijn in Afrika.

De volgende dag, na een zeer lekker ontbijt en een 2e PCR test heeft de gids ons afgezet voor een bezoek aan de Victoriawatervallen. Op 20 minuten van de lodge bereik je het centrum van Victoria Falls met de beroemde watervallen. Van de ingang is het 10 min. stappen tot de eerste watervallen, daarna kan je langs een mooi aangegeven pad wandelen tot aan het andere eind van de watervallen. Tussendoor heb je een 16-tal uitkijkpunten = fotomomenten. Aan het eind van het pad kom je aan de brug die Zimbabwe met Zambia verbindt.

Na ons bezoek aan de watervallen hebben aan de overkant van de straat even een lokaal souvenirs marktje bezocht om ons daarna tegoed te doen aan een rundsstoofpotje met rijst. Door corona waren veel restaurants rond de watervallen gesloten waardoor wij noodgedwongen iets verder op zoek gegaan zijn naar een lunchmogelijkheid. Uiteindelijk zijn wij terecht gekomen vriendelijke, lokale kokkin met een open keuken waar de potjes op een houtskoolvuurtje stonden te pruttelen. De eetgelegenheid werd voornamelijk bezocht door hongerige chauffeurs die moesten wachten om de grens met Zambia over te steken maar wij waren er even welkom. En ik kan zeggen, zou direct teruggaan, het stoofpotje was zalig.

De gids heeft ons daar ook opgepikt, en na het ophalen van onze negatieve testresultaten werden wij weer afgezet in onze lodge voor een relax namiddag aan het zwembad met zicht op de wilde dieren.

De volgende morgen werden we vriendelijk uitgewuifd en zijn we vertrokken richting grens met Botswana. Opnieuw de nodige formaliteiten aan beide kant van de grens waarna een volgende chauffeur ons naar de luchthaven van Kasane, Botswana heeft gebracht. Bagage ingecheckt en klaar voor de vlucht naar Xakanaxa.

Lodge 2 - Camp Xakanaxa – Botswana

Vanuit Kasane luchthaven, met een tussenstop op de airstrip van Savute, was het ongeveer 2 maal 40 minuten vliegen naar Xakanaxa. Aan de landingsbaan werden we opgepikt door een gids van het kamp. Na 20 minuten rijden waren we op onze bestemming ‘kamp Xakanaxa’.

De vluchten zijn zo geregeld dat je meestal rond de middag op je volgende bestemming bent. De dag voor vertrek wordt je altijd op de hoogte gebracht van het uur van vertrek naar de airstrip.

We werden er vriendelijk ontvangen door één van de staff medewerkers die ons een rondleiding gaf in de gemeenschappelijke delen van het kamp. Na een klein lunchbuffet en onze intrek in onze safari tent, konden wij na de ‘afternoon tea’ gewoon mee inpikken in het programma van het kamp.

Een tent kan misschien afschrikken maar in deze safari tenten heb je werkelijk alles, van een zalig bed tot badkamer met alle benodigdheden, bureel, zithoek, opbergruimtes met safe en terras met zitzetels waar wij het bezoek kregen van bavianen, knobbelzwijnen en prachtig gekleurde vogels. En ’s nachts kan je langs je tent het geritsel van het lokale nijlpaard ‘Oscar’ of een buffel horen. Afrika op zijn best.

Het programma in de 3 kampen in Botswana waren min of meer hetzelfde:

• Wake-up call om 5u30 om te checken of alles in orde is
  • Om 6u gaan ontbijten (als het nog donker is komt een gewapende gids je oppikken aan je kamer – er kan altijd een wild dier rondzwerven in het kamp)
  • Om 6u30 staat de jeep of boot klaar om op safari te vertrekken
  • De gidsen hebben altijd drank bij, maar in de kampen beschik je over een persoonlijke waterfles die op elk moment kan opvullen met heerlijk gekoeld water
  • Rond 9u30 benen strekken in een open vlakte met een tasje koffie of thee
  • Rond 11u terug in het kamp
  • Tijd om je een beetje te verfrissen en dan naar de algemene ruimte voor een apero gevolgd door lunch (buffet)
  • Siësta tot 15u30 en tijd om je batterijen van je fototoestel op te laden
  • 15u30: afternoon tea met zoete en hartige hapjes
  • Om 16u terug weg met de jeep of de boot op zoek naar wilde dieren
  • Rond 17u30 een stop in de wildernis om te nippen van een drankje naar keuze terwijl je geniet van de ondergaande zon
  • Tegen 19u terug in het kamp
  • Tussen 19u30 en 20u verzamelen rond het kampvuur met een drankje
  • 20u tijd voor het avondbuffet (In kamp Xugana werden we zelfs verrast met een diner ‘in the bush’ net buiten het kamp)
  • Na het eten en een zeer gevulde dag brengt een gids je weer veilig naar je tent
  • Moe maar voldaan in slaap vallen met de geluiden van de Afrikaanse safari in de achtergrond

De safariritten zijn altijd spannend, je weet nooit wanneer er een olifant of antiloop voor je opduikt. De eerste ochtend waren er zeldzame wilde honden gespot in de buurt. Na een leuke speurtocht van 2 uur met onze gids Kuma hebben we de troep gevonden, een zalig moment.

Op het eind van dag 2 in het kamp gingen we net een boottochtje maken toen de info ons bereikte dat een luipaard gespot was 20 minuten buiten het kamp. Er werd snel een jeep voor ons geregeld en na een dolle rit konden we genieten van ons eerste luipaard – weer één van de Big Five’ dat we konden aanvinken – super. Om dan niet te spreken dat we tijdens deze rit ook olifanten, giraffen, zebra’s, nijlpaarden, impala’s en een jagende troep wilde honden hebben gezien.

Een prachtig verhaal om bij na te genieten bij het kampvuur met de andere gasten. Enkel niet vergeten te smeren tegen de muggen want bij valavond weten de muggen je te vinden. Maar al bij al hebben wij, op enkele beten na, er geen last van gehad.

Lodge 3 - Camp Xugana – Botswana

Opnieuw een zeer hartelijke ontvangst en zeer gezellige indeling van het kamp aan de oevers van de Okavango delta.

De kamers waren hier kleiner dan in de andere kampen maar opnieuw alle voorzieningen waren aanwezig. En ja, je leeft middenin de natuur, hier en daar zie je eens een spin op de muur van je badkamer of kruipt er een kever over de vloer. Op alle locaties zijn de bedden voorzien van muggennetten die alle beestjes ’s nachts buiten houden.

De eerste namiddag hebben wij ook een tocht gedaan met een traditionele kano genaamd ‘Mokoro’. Zalig om vanop het water de zonsondergang te zien.

Door de combinatie water & land is kamp Xugana een zeer goede locatie voor vogelliefhebbers. Ogen te kort om alle dieren te spotten, gelukkig heb je de zeer ervaren gidsen die met hun uitstekende kennis je van alle info voorzien. Zeker handig als je met je jeep door een kudde van ongeveer 1500 buffels moet rijden.

Bij het buitenrijden van het kamp op dag 5 hadden we het geluk om een leeuw te spotten die op weg was naar een dode olifant (natuurlijke dood gestorven). Met deze leeuw hoorden we nu bij het kransje gelukkige mensen die de ‘Big Five’ hadden gezien, iets wat nooit een garantie is in Afrika.

Een extra in kamp Xugana is het vissen: Zo ben ik samen met de gids en mijn Zwitserse metgezel Mark tijdens de siëstaperiode gaan vissen op één van de lagunes. De vangst bestond uit gestreepte brasem, breedbek brasem, meerval en de machtige tijgervis. De gevangen brasems werden meegenomen en ’s avonds voor ons klaargemaakt, ze waren heerlijk.

Tijdens mijn vistrip had Marleen op haar terras ook het bezoek van een troep bavianen die altijd op zoek zijn om iets te pikken. De boodschap is altijd je deur dichthouden anders komen ze eens binnenkijken. Ook dit is Afrika.

Lodge 4 - Camp Savute - Botswana

Ons laatste kamp in Botswana. Deze maal niet aan het water maar enkel voorzien van een waterput voor de lodges. Vanuit elke kamer, en zelfs tijdens het douchen, kan je de dieren aan en af zien komen naar het water.

De lodges zijn prachtig ingericht en alles is voorzien, ruime slaapkamer en badkamer, zithoek en bureel met koffiemaker en verse, lekkere koekjes toe. En een ruim terras om de dieren te spotten.

Na weer een gevulde dag op safari, met o.a. een troep van een 20-tal leeuwen en onze derde luipaard, konden we na een aperitief aan het kampvuur ons tegoed doen aan een heerlijk avondmaal op het overdekt terras. We waren net aan het genieten van een verrassingstaart, ons aangeboden door Nadia, toen honderden olifanten van over de heuvel kwamen aangerend naar de waterput. Geen woorden om dit te beschrijven.

Ons avontuur in Botswana zat er bijna op, maar onze reis nog niet.

’s Morgens na het afscheid ons laatste klein vliegerke genomen terug naar Kasane Airport. Na opnieuw de nodige formaliteiten aan de grens van Botswana en Namibië (moet je eens in je leven meegemaakt hebben) werden we met een boot naar ons volgende logement gebracht: de Zambezi Queen, een rivierboot waarop wij 3 nachten op de Chobe rivier zouden vertoeven.

Lodge 5 - Zambezi Queen - Namibië

Op onze vraag werd deze riviercruise ingewerkt in onze reis. De Zambezi Queen bestaat uit 2 verdiepingen met in totaal 14 slaapkamers en een bovendek met eethoek, bar, loungehoek en op de neus van een schip een plonsbad en ligzetels.

De rivier afvaren terwijl je vanop je bed de oevers kan afspeuren naar wilde dieren leek ons een leuke variatie op deze safari.

Hoewel de ontvangst, het verblijf en zeker het eten dik in orde waren, zijn we hier wel een beetje op onze honger blijven zitten. De boot voerde slecht op een klein stukje van de rivier telkens heen en terug en ging dan voor anker gaan liggen. Niet wat wij ervan verwacht hadden.

Het programma was ook iets anders:

• Voor de liefhebbers kon je, op vraag, om 6u gaan vissen of vogels gaan spotten
  • Rond 9u terug aan boord voor een ontbijt
  • Tegen 10 met een bootje de rivier opvaren op zoek naar dieren aan de oevers
  • Om 12u terug aan boord voor de lunch
  • ’s namiddags opnieuw een ander stuk van de rivier afvaren
  • Tegen 18u terug aan boord om na het aperitief te genieten van een heerlijk keuzemenu

Na een klein misverstand zijn wij dan toch 2 maal kunnen gaan vissen ’s morgens. Na enkele gemiste ‘tigerfish’ heeft Marleen haar eerste vis van haar leven kunnen vangen: een geelgroene ‘squeaker’ meerval. Het is toch iets anders vissen op een rivier terwijl er naast je een krokodil passeert en een beetje verder een groep nijlpaarden je zit aan te staren.

Op de eerste dag van onze bootexcursies werden we verwend door een massa aan dieren: honderden olifanten, vechtende nijlpaarden, giraffen, buffels, impala’s, koedoe’s, bavianen, leguanen, krokodillen en een massa aan vogels waaronder enkele prachtige Afrikaanse zeearenden.

Na een zeldzame regenbui ’s nachts was het aantal grote dieren op dag 2 zeer beperkt. Ze hoefden niet per se naar de rivier te komen om te drinken, spijtig voor ons, maar dat is ook safari in Afrika.

Na het ontbijt werden we met een bootje naar de grensposten van Namibië en Botswana gebracht waarna we door een gids werden opgepikt om ons richting Zimbabwe te brengen voor ons laatste stopplaats van onze reis – The Old Drift Lodge in Zimbabwe – aan de oevers van de machtige Zambezi rivier.

Lodge 6 - The Old Drift Lodge

Een prachtig logement aan de Zambezi rivier met 14 lodges. Ook hier door corona slechts voor de helft bezet, maar de ontvangst en de medewerking waren ook hier top.

Zeer ruime safaritenten met wederom alles wat je nodig kan hebben en meer. Hier zelfs nog wat extra luxe met een privé plonsbad en een ligbad op je terras waar ze op vraag alles klaarzetten zodat je in je buitenbad kan genieten van een drankje terwijl de zon onder gaat. Als we dan toch eens een negatief puntje moeten aanhalen is het feit dat tijdens ons verblijf de airco op de kamer de kracht niet had om alles koel te houden, maar je bent in Afrika, dus een beetje warmte moet je erbij nemen.

Het enige waar je hiervoor moet oppassen is de olifanten die graag eens komen mee genieten van een lekkere slok uit je plonsbad. Wij hadden net onze tent verlaten toen een 10-tal olifanten een avondwandeling kwamen langs onze tent en zo verder in het kamp. Moeilijk te beschrijven als je er zelf niet bij bent geweest.

Zoals in alle voorgaande lodges werken ze ook hier met een all-in formule, waardoor alle eten en dranken inbegrepen zijn. Zowel in de gemeenschappelijk ruimtes als de drank in je minibar in je kamer.

Tijdens onze eerste avond was er een aperitief met hapjes voorzien tijdens een boottocht op de Zambezirivier terwijl de zon achter de horizon verdwijnt, niet slecht om de dag zo te beëindigen.

Omdat we in het begin van onze trip reeds de Victoriawatervallen hadden bezocht, hadden voor onze laatste dag nog een safaritocht gevraagd. Een tocht waar we uiteindelijk enkel een paar oude, bekende dieren zijn tegengekomen en een paar machtige Baobabbomen. Maar je hoort ons niet klagen, tijdens onze 2-weekse reis hebben we zoveel dieren gezien, zowel bekende als zeldzame, dat die laatste safari dag de pret niet kon bederven.

Na de safari werden we door onze gids aan de watervallen afgezet voor een lekkere lunch met zicht op de Zambezi. De brochette van krokodil en een mousse van de vruchten van de Baobab waren een lekkere afsluiter.

De volgende morgen was het met pijn in het hart afscheid nemen waarna we keurig en op tijd aan de luchthaven van Victoria Falls werden afgezet om onze terugreis aan te vatten.

Deze onbeschrijflijke en prachtige vakantie zal bij ons nog lang nazinderen en als we het geluk hebben zullen we ze zeker nog eens overdoen. Wij hebben alles gekregen wat we gevraagd hadden en nog zoveel meer. De voorbereiding, organisatie en de service was top.

Dieren die wij gezien hebben tijdens onze safari

• De ‘Big Five’: olifant, leeuw, luipaard, buffel en de zwarte neushoorn

• Zoogdieren en reptielen: zuidelijke giraf, impala, elandantiloop, bosbok, grote koedoe, gewone duiker, blauwe gnoe, lierantiloop, Litschiewaterbok, paardantiloop, Poekoe, Rietbok, sabelantiloop, sitatoenga, steenbok, ellipswaterbok, nijlpaard, zebra, knobbelzwijn, wilde hond, zadeljakhals, jachtluipaard/cheetah, caracal, baviaan, groene meerkat, diadeemmeerkat of blue monkey, zebra-, yellow-, dwerg- en slanke masgoeste, honingdas, nijlkrokodil, nijlvaraan, hagedis

• Vogels: smaragdvlekduif, Kaapse tortel, palmtortel, Kaapse taling, Nijlgans, coqui-, roodkeel-, natal- en Swainsonfrankolijn, roodsnavel-, geelsnavel- en kuiftok, grijze tok, Afrikaanse hop, zuidelijke hoornraaf, scharrelaar, kwartel, helmparelhoen, Burchell’s spoorkoekoek, lelkraanvogel, zwarte porseleinhoen, waterhoen, Afrikaanse gaper, maraboe, geelbek-, zadelbek-, zwarte- en gewone ooievaar, grote- en Afrikaanse aalscholver, hamerkop, Hadada ibis, heilige ibis, Afrikaanse lepelaar, roze pelikaan, Goliath-, blauwe-, purper-, koe-, mangrove-, ral- en zwarte reiger, grote- en kleine zilverreiger, Afrikaanse slangenhalsvogel, kroonarend, Afrikaanse havik arend, savannearend, zwarte arend, Afrikaanse zeearend, bateleur, kapgier, witkopgier, witruggier, zwarte wouw, dwerg-, karmijnrode-, witkap- en zwaluwstaartbijeneter, bonte ijsvogel, malachiet ijsvogel, zwarthalsbaardvogel, baardspecht, Kaapse griel, watergriel, dwergjacana, lelieloper, diadeem-, sporen- en langteenkievit, witkruinkievit, drieband-, vorkstaart-, smids- en kleine plevier, steltkluut, kemphaan, oeverloper, strandloper, struisvogel, vale toerako, Ethiopische kuiftrap, koritrap, zwartbuiktrap, karekiet, fitis, goudborstgors, treurdrongo, Burchellfiskaal, eksterklauwier, Kaapse roek, schildraaf, kwikstaart, geel- en roodsnavelossenpikker, amethistspreeuw, langstaartglansspreeuw, witbrauwlawaaimaker, Afrikaanse paradijsmonarch, vliegenvanger, roodsnavelbuffelwever, brilwever, Mahaliwever en nog een waaier aan vogels die mij te snel af waren om te kunnen identificeren.

Ook zin gekregen in een Afrika Safari?

Wil je de voordeligste cruise-aanbiedingen niet missen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

"Ontdek de Wereld: Schrijf je in voor Onze Cruise Nieuwsbrief!"

• Op de hoogte blijven van promoties?
  • Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes?

Schrijf je dan snel op onze nieuwsbrief! ♥

Reisaanvraag

Vind je niet meteen de cruise die je zoekt? Of heb je eens specifieke cruise aanvraag? Stuur deze dan snel via onderstaand formulier.