Cruise aan boord Sky Princess richting Noorse Fjorden Blog

Sky Princess - Noorse Fjorden - Juni 2022

Auteur: Kurt Meyfroodt

Op 08 juni was het zover, koffers in de wagen en weg richting Calais voor de eerste overzet naar Engeland in 2 ½ jaar.

Onze bestemming was Southampton waar we tot zaterdag verbleven tot we mochten inchecken voor onze 15-daagse cruise naar Noorwegen.

Na een rustige overtocht was het van Dover nog 250 km rijden naar Southampton. Na een korte stop in Waitrose Junction ‘Fleet Service’ om de innerlijke mens te sterken zijn we in de namiddag zonder problemen aangekomen aan het Novotel Southampton.

Na de incheck in het hotel nog tijd genoeg voor een eerste verkenning van de buurt en een koffie in het nabijgelegen shoppingcenter.

Stonehenge

Donderdag, na een lekker ontbijt, was onze eerste stop het medisch centrum in het naburige Shirley voor een Covid test. Deze hadden we nog altijd nodig om aan boord van ons cruiseschip te geraken.

Na het verplichte stokje in de neus zijn we richting Stonehenge getrokken. Op 50 km van Southampton iets wat je toch moet gezien hebben als je in de streek bent.

De regen had meer goesting dan de zon maar we hebben het toch droog kunnen houden tijdens ons bezoek. Zonder toegangsticket is een bezoek aan het monument mogelijk, maar dan moet je van het ontmoetingscentrum toch een 30-tal minuten stappen naar het monument.

Met een ticket krijg je automatisch toegang tot een tentoonstelling en kan je gebruik maken van een pendelbus die je van het centrum naar het monument brengt (en terug).
Na een lichte lunch in het ‘visitor center’ zijn we via enkele pittoreske dorpjes terug richting Southampton getrokken.
In de namiddag hebben we het eerste deel van de oude stadswallen bezocht. Een goed aangegeven en leuke wandeling die je volledig rond de stad brengt.

Stonehenge

Wie Southampton zegt, zegt Titanic, dus een bezoek aan het Seacity Titanicmuseum is een must.
En voor £9.50 krijg je toegang tot drie verschillende tentoonstelling: het verhaal van de Titanic, de geschiedenis van Southampton en een tentoonstelling van oude kansspelen.
Tijdens het bezoek ervaar je het leven in 1912, hoe de mensen aan boord werkten, wat er zich allemaal aan boord afspeelde tot aan de ramp met getuigenissen van overlevenden. Na het museumbezoek zijn we via enkele mooie stadsparken naar het shoppingcenter getrokken voor een overheerlijke burger bij Ed’s Diner. In de namiddag hebben wij de rest van de stad bezocht.

Sky Princess - Medallion

Zaterdagmorgen: Toeval of niet, maar uit het raam van onze hotelkamer hadden we zicht op een stuk van de haven en ja hoor, de Sky Princess lag aangemeerd.

Na het ontbijt was het tijd om uit te checken en de wagen af te zetten. Na een korte rit met de pendelbus werden wij netje afgezet aan de cruise terminal.

De routine van de bagage afgeven en het inchecken kenden we al, maar deze maal was het de eerste keer dat we het digitale ‘Medallion Class’ systeem gingen gebruiken. Toch altijd spannend!

Normaal bezorgt Nadia altijd netjes onze reisdocumenten maar omdat alle formaliteiten nu vooraf ‘online’ waren ingegeven was het enkel nog een kwestie van onze paspoorten en Covid documenten te tonen en we mochten doorlopen om onze ‘Medallion’ in ontvangst te nemen.

Na een kwartiertje wachten kregen we dan het sein dat we ons aan boord mochten begeven. Een half uur nadat we aan de terminal waren aangekomen konden we al aan boord, veel vlotter kan een incheck niet gebeuren.
Onze 15-daagse cruise naar Noorwegen op de Sky Princess van Princess Cruises  kon beginnen.

Nadat onze koffers waren afgeleverd op de kamer was het tijd om uit te pakken en ons te installeren in BAJA 117. Om 16u was het dan zover en zijn we op het deuntje van ‘The Love Boat’ de haven van Southampton uitgevaren richting onze eerste bestemming: Haugesund.

Zondag was onze eerste zeedag en tijd om op verkenning te gaan. De eerste dag is het altijd opnieuw een beetje zoeken op het schip maar dat maakt het ook telkens leuk.

Gelukkig heb je overal op het schip digitale schermen om je terug op het juiste pad te helpen. En met je medaillon en de bijhorende app kan je zonder problemen je partner terugvinden mocht je elkaar kwijt zijn gespeeld op het schip. 😊

Het enige slechte nieuws kwam de zondag van de kapitein. Door de ruwe zee en een technische controle van één van de vier motoren zouden we met 2u vertraging op onze bestemming aankomen. Niet leuk om de cruise te starten maar veel kan je er niet aan doen. Het vertrek uit Haugesund werd ook met 2 uur verlengt waardoor we uiteindelijk lang genoeg in de stad konden blijven om alles te bezoeken.

Haugesund, Noorwegen

Maandag 10u: aankomst in Haugesund, de thuisbasis van Vikingkoningen en het machtscentrum voor Harald Veelhaar, de eerste koning van een verenigd koninkrijk Noorwegen.

Na een korte regenbui waren we klaar voor een wandeling van 4 km naar het nationale monument van Noorwegen, Haraldshaugen, vermoedelijk de begraafplaats van Harald Veelhaar. Op de terugweg langs de kustlijn konden we genieten van prachtige uitzichten.

Eenmaal terug in het centrum hebben wij de namiddag doorgebracht in Haraldgata, de autovrije straat van Haugesund met zijn vele winkels, restaurants en cafés. Geëindigd zijn we aan het standbeeld van Marilyn Monroe, geplaatst in Haugesund ter ere van haar vader, een lokale bakker.

Skjolden, Noorwegen

Dinsdag aankomst in Skjolden, gelegen op het einde van Sognefjord. De aankomst was om 8u voorzien maar hier is het beter dat je je wekker een paar uur vroeger zet want de zichten terwijl je door de fjorden vaart zijn adembenemend.

In het stadje zelf valt niet veel te beleven maar ons doel van de dag was een stevige wandeling naar Drivadefossen, een serie watervallen op 7.5 km buiten de stad.

Vanaf de brug in het centrum zijn er wegmarkeringen en het wandelpad loopt over een licht golvend, geasfalteerde weg het dorp uit. Na 7 km stappen kom je op een parking waar rechts het bospad begint met een 20-tal trappen. Daarna wordt het pad veel steiler en bestaat het uit wortels van bomen en rotsen.

Na een klim van ongeveer 40 minuten, via een geitenpad, kom je aan een open plek waar je een prachtig uitzicht hebt op de vallei en de watervallen natuurlijk. Dat is de beloning voor een mooie maar soms zeer pittige klim. Na een vlotte afdaling en een stevige wandeling hadden we het schip weer in zicht.

Een warme douche, een frisse cocktail en een stevige maaltijd was de beloning na een dagje van 32.000 stappen. Terzelfdertijd konden we genieten van de mooie zichten bij het uitvaren van de fjord.

Nog wat leuke zichten in Skjolden

Olden, Noorwegen

De route naar Olden op woensdag was een kopie van Skjolden, opnieuw prachtige plaatjes tijdens het cruisen door de fjorden naar de aanlegplaats.

In Olden hadden we gekozen voor een Princess excursie naar het Jostedal National Park en de Buldrefossen watervallen. De excursie begon met een rit langs de rivier Stryn waar we alle nodige uitleg kregen van onze gids. Aangekomen in het bezoekerscentrum van het nationaal park kan je een tentoonstelling en een kortfilm bekijken over de geschiedenis van het park en zijn gletsjers.

Voor de liefhebbers is er ook een souvenirwinkel en kan je een wandeling maken in de tuin met uitzicht op het Jostedal meer met zijn springende forellen.
Daarna zijn we doorgereden naar het historische Videseter Inn, een hotel uit 1903, op de top van de Hjellevallei. Na het nuttigen van een traditionele Noorse pannenkoek is het van de parking van het hotel een kleine wandeling tot aan de Buldrefossen watervallen die 200m diep in een kloof storten.

Op de terugweg zijn we nog enkele malen gestopt voor een fotomoment aan een lager gelegen waterval en een gletsjermeer, daarna werden we netjes afgezet aan het schip.
Te laat voor een lunch, te vroeg voor een diner, dus hebben wij ons als 4-uurtje tegoed gedaan aan enkel stukjes pizza, elke namiddag vers klaar gemaakt aan het zwembad in de ‘Italian Slice’.

Trondheim, Noorwegen

Op donderdag was Trondheim onze stopplaats. Een havenstad aan de monding van de Nidelva-rivier waar menig koning van Noorwegen tot koning werden uitgeroepen.

Het weer bij aanvang van de dag was opnieuw een tegenvaller maar na een uurtje regen werd het geleidelijk droog en hebben we de rest van de dag onze paraplu kunnen opbergen.

Onze wandeling zijn we gestart langs de haven tot aan Skansenpark. Vandaar zijn we langs de oevers van de Nidelva-rivier terug richting de Nidaroskathedraal en het aartsbisschoppelijk paleis in het oude historische centrum van Trondheim getrokken.

Na een koffietje hebben we onze weg verdergezet naar de Bakklandet wijk. Om de wijk te bereiken moet je over de ‘Gamle Bybro’ brug waar je een prachtig zicht hebt op de kleurrijke huizen langs het water.

Baklandet Skydsstation, het café in 2012 door National Geographic uitgeroepen tot het beste café ter wereld, mocht niet op ons bezoek ontbreken. In een van de kleine straatjes in het oude centrum van Trondheim kom je in deze kleine zaak terecht en is echt uniek te noemen. Het is alsof je terug in de tijd gaat. We hebben er genoten van een overheerlijke vissoep met brood en een lokaal gebrouwen biertje. Echt een aanrader!

Voldaan van ons soepje hebben we de rest van de namiddag door de straatjes van Trondheim geslenterd tot het weer tijd was om aan boord te gaan.
Een aangename stad waar er voor iedereen wel iets te beleven valt.

Dagje op zee

Na vier dagen stappen was het vrijdag relaxen op onze tweede zeedag terwijl we, na onze cruise rond IJsland in 2019, voor de tweede maal op onze reisavonturen de noordpoolcirkel kruisten.

Voor ‘s avonds hadden we geboekt in Bistro sur la Mer, één van de specialiteitenrestaurants aan boord met een 3-sterrenchef achter het fornuis. Een restaurant met een Franse toets en een ruime keuze aan vis- en vleesgerechten. Met een tafel aan het raam met zicht op de Noordzee hebben we uiteindelijk allebei voor visgerechten gekozen. Alles was zeer verzorgd en superlekker. Geëindigd zijn we met een ‘Ile Flottant’ en een ‘Mont Blanc’ als dessert.

Voldaan zijn we naar onze kamer getrokken want zaterdag stond Noordkaap op het programma. En wachten tot de zon onder is gegaan om te gaan slapen zou lang kunnen duren, het is juni dus wordt het in het hoge noorden niet donker. Daartegenover staat dat je, bij heldere hemel, kan genieten van de middernachtzon. Toch ook iets speciaals om mee te maken.

Honningvag, Noorwegen

Vanuit Honningvag op het eiland Magerøya was het een uurtje rijden naar Noordkaap. In een glooiend landschap kan je genieten van mooie verzichten, meren en hier en daar een kudde rendieren.

Omdat we met de eerste bus mee waren, was het nog relatief rustig op Noordkaap en konden we enkele mooie foto’s maken aan het monument.

Een extra jasje op Noordkaap is altijd een aanrader want bij 6 graden en een strakke noordenwind was het redelijk fris. Niet te missen dat de meesten toevlucht zochten in het bezoekerscentrum voor een warme kop koffie. Iets wat wij trouwens ook hebben gedaan voor we een tweede maal een wandeling rond Noordkaap hebben gedaan.

Tegen de middag waren we terug aan het schip en hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan boord te gaan lunchen voor we opnieuw van boord zijn gegaan voor een wandeling rond de heuvels van Honningsvag. Na een kleine klim konden we zelfs nog in de sneeuw wandelen.

Het noordelijkste punt van onze reis hadden we achter de rug en op de terugweg was zondag onze eerste halte de stad Tromsø, ook wel ‘het Parijs van het Noorden’ genoemd.

Als verjaardag verrassing voor Marleen had ik hier een Princess excursie geboekt naar een Husky wilderniskamp.

Na onze eerste kennismaking in een wilderniskamp in Alaska, het Iditarod hoofdkwartier, kon deze excursie niet op ons programma ontbreken.
De dag begon met een bezoek aan een leuk Poolmuseum voor we richting Kvaløya eiland zijn getrokken, ook wel bekend als Whale Island.

In het wilderniskamp werden we verwelkomt door enkele enthousiaste medewerkers die zich dagelijks ontfermden over een 130-tal honden. Je mag tussen alle honden lopen en je krijgt uitleg over de werking van het kamp. Toen één van de medewerkers vroeg wie graag eens een puppy in zijn armen wou nemen was Marleen er als eerste bij om er ééntje te knuffelen.

Na een uurtje honden aaien was het tijd om afscheid te nemen, de puppy’s terug te geven en zich naar de bus te begeven om terug richting Tromsø te rijden.

Bij aankomst hadden we nog enkele uren voor we aan boord moesten dus hebben we beslist om de pendelbus te nemen en richting centrum te trekken om nog een wandeling te maken naar de Tromsøbrug. We hadden geen tijd genoeg om nog over de ruim 1 km lange brug te wandelen maar van aan de oevers hebben we nog een mooi zicht van de Arctische IJskathedraal kunnen meepikken.

Lofoten Eilanden

Maandag stond een bezoek aan de Lofoten Eilanden op het programma. Deze noordelijke eilanden zijn door National Geographic verkozen tot een van de mooiste bestemmingen ter wereld.

De Lofoten bestaan uit weidse landschappen, authentieke dorpjes, enorme bergen en magnifieke fjorden.
Onze ankerplaats was Gravdal en voor de eerste maal moesten we gebruik maken van tenderboten om aan land te gaan.

Na het ontbijt moesten we dus een ticketje gaan halen en wachten tot je groep werd afgeroepen om overtocht te maken.
Opnieuw was een lichte regen spelbreker de eerste uren aan land, maar wij hebben onze tocht rond de baai en richting centrum Gravdal aangevat.
Een paar uur later begon zelfs de zon door te breken en hebben wij in een bos naast Gravdal nog een wandeling kunnen maken; Op het eind van het wandelpad hadden we nog een mooi zicht van de Sky Princess voor anker.

Omdat donkere wolken iets later opnieuw van over de bergen kwamen piepen hebben we maar beslist de terugweg aan te vatten. Nog enkele foto’s van de aankomende tenderboten en dan was het tijd om terug aan boord te gaan.

Van alle stappen krijgt een mens honger en was het tijd om eens de ‘Salty Dog’ uit te proberen. Een burger/hot dog stand aan het zwembad dat je zeker eens moet bezoeken. Een Carolina BBQ burger en een Fully Loaded Dog waren het resultaat, de Chili/Cheese frietjes zijn een extra optie.

Na drie dagen met uitstappen was het op dinsdag opnieuw tijd voor een zeedag en verder genieten van alles die aan boord te beleven valt. Elke avond krijg je op je kamer een programmablaadje voor de volgende dag dus hoef je niets te missen van de activiteiten. En als je geen goesting hebt om actief te zijn kan je altijd op het reuzenscherm aan het zwembad een filmpje meepikken.

Ålesund, Noorwegen

Ålesund op woensdag was het decor van onze uitstap. Het binnenvaren van de Noorse fjorden geraak je volgens mij nooit beu. De gebouwen in Ålesund zijn allemaal recent en dat komt door een tragische brand die Ålesund in 1904 bijna helemaal vernielde. Ons doel van de dag was de beklimming van de Aksla berg naar het uitzichtpunt Fjellstua.

Je kan op twee manieren de top bereiken

• ofwel ga je via de 418 trappen rechtstreeks naar de top.
  • ofwel ga je via een pittige beklimming langs de zijkant van de berg naar boven.

Wij hebben uiteindelijk beslist om de zijkant te beklimmen. Het leuke van de zijkant te beklimmen is dat je langs deze weg meerder uitzichtpunten, en adempauzes, hebt. Voor de minder sportieve bezoekers kan je je ook met een treintje of een bus naar boven laten brengen. Hoe dan ook, éénmaal boven heb je een prachtig zicht over Ålesund.

En wie naar boven gaat, moet ook naar beneden, dus zijn wij na de nodige foto’s begonnen aan de afdaling van de 418 trappen.

Na een welverdiende koffie hebben wij de rest van de dag de stad en de oude haven bezocht. Aan terrasjes geen gebrek als je een luchtige ‘Svele’ pannenkoek of een stukje gezouten, gedroogde kabeljauw ‘Klippfisk’ wil proberen.

Bergen, Noorwegen

Donderdag was Bergen, helaas, onze laatste stop in ons Noors avontuur.

Langs de kade is het een kwartiertje stappen tot in het historisch centrum ‘Bryggen’. Als je, zoals wij, een omweg maakt via Nordnes, wandel je door een labyrint van steegjes met typische Noorse huisjes om uiteindelijk via de vismarkt in Bryggen te belanden. Eenmaal voorbij de klassieke souvenirwinkels kom je aan de kleurrijke gebouwen met hun houten gevels. Je waant je terug in de tijd terwijl je door de steegjes slentert.

Op de terugweg is een bezoek aan de Mariakirke en de Domkirke (de kathedraal van Bergen), beiden toch ongeveer 800 jaar oud, ook een aanrader. In Noorwegen is weinig vlak en moet je opnieuw enkele heuvels en trappen beklimmen om ze te bezoeken.
Met het bezoek aan Bergen achter de rug kwam het besef dat de reis op zijn einde liep.

De vierde en laatste zeedag was voor ons, en alle andere passagiers, het moment om onze koffers te pakken. Daarna was het tijd om nog eens rustig rond te wandelen op het schip, nog een paar foto’s te nemen van de windmolenparken op de Noordzee en te genieten van een laatste glaasje wijn.

Zaterdag, na het recupereren van onze koffers in de terminal werden we netjes opgepikt en afgezet aan onze auto. Nog snel een paar boodschappen in Tesco en een ritje naar Dover en we waren klaar voor de overtocht naar Frankrijk.
Een paar uur later waren we weer veilig en wel thuis.

Noorwegen stond al een tijdje op onze bucketlist en deze cruise heeft ons zeker niet teleurgesteld. Van de magische fjorden tot de rustige natuur, van de kabbelende beekjes tot de denderende watervallen, van de speelse Husky’s tot de stilte op Noordkaap. Een cruise naar Noorwegen is een aanrader voor iedereen.

Dank u wel Nadia van cruisemarkt om alles weer prima voor ons te regelen.

Ook zin gekregen in een Cruise?

Wie zin heeft gekregen om ook een cruise te maken kan Nadia van Cruisemarkt contacteren op: info@cruisemarkt.be of bellen :+32 (0)50641 395

Wil je de voordeligste cruise-aanbiedingen niet missen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

"Ontdek de Wereld: Schrijf je in voor Onze Cruise Nieuwsbrief!"

• Op de hoogte blijven van promoties?
  • Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes?

Schrijf je dan snel op onze nieuwsbrief! ♥

Reisaanvraag

Vind je niet meteen de cruise die je zoekt? Of heb je eens specifieke cruise aanvraag? Stuur deze dan snel via onderstaand formulier.